وب سایت رسمی داود امینی
وب سایت رسمی داود امینی

وب سایت رسمی داود امینی

در رثای بسیجی دلاور، مرحوم حاج حسن محمدی- سراینده شعر، داود امینی، به تاریخ 17/7/92

 

 

آن که قلبش پاره ای از نور بود                               در کتاب زندگی مسرور بود

در بلا، تسلیم امر لایزال                                        در عبادت، تالی منصور بود

در جمیع صحنه های انقلاب                                   در حمایت از ولا، مأمور بود

همچو مولای خودش، روح خدا                               رهنمای راهیان نور بود

در رکاب رهبرش، سید علی                                   همچو عمار علی، پرشور بود

در شمار عاشقان اهل بیت                                      سالکی از سالکان طور بود

ریزه خوار سفره موسی الرضا                                دم به دم کوشنده همچون مور بود

شهید گمنام بهروز صبوری، عاشقی مادرانه! داود امینی

شهید گمنام بهروز صبوری

عاشقی مادرانه!

سایت سجاده بچه های محله ی ما – داود امینی

    شهید صبوری شهید محله ی ما بود. شهیدی که سال ها مادرش چشم انتظار او بود و وقتی که آمد، مادرش بدن او را در آغوش گرفت. با او درد دل کرد و اشک ریخت.

    آمده بودند؛ مادر شهید بهروز صبوری را می گویم. مادر شهیدی مفقود الجسد که با هر تشییع جنازه شهدای گمنام همچون کبوتری بی قرار، گرد تابوت های شهدای خوش نام پرواز می کرد تا شاید خبری از سفر کرده فرزند غیورشان بیابد. مادر همان شهیدی که پس از شهادت فرزند برومندش مراسم ازدواجش را گرفته بود. مادر شهیدی که به زنده بودن فرزند شهیدش ایمان داشت و ناامید نمی شد از دیدار فرزندش.

    آمده بودند و امروز پیکر یکی از دو شهید گمنام را که از تابوت در آمد در آغوش گرفت و مادرانه در آغوشش گرفت و تو چه می دانی که انتظار مادر شهید چیست؟ و چه آتشی بود که در جان های همه ی عاشقان شهدا افتاده بود لحظه ی عاشقی این مادر شهید؛ نبود کسی مگر این که به پهنای صورت اشک می ریخت بر دلتنگی این مادر و شاید بر غفلت خود. دلشان شاد بود و تشکر کردند از حضور باشکوه مردم در تشییع و تکریم شهدای گمنام که "ما مادرای شهدای گمنام خیلی خوشحال می شویم وقتی شما مردم این قدر باشکوه تشییع می کنید شهدای گمنام رو، روحا و جسما خوشحال می شویم".

اللهم انی اعوذ بک من الکرب و البلا.

آری برای قدم به قدم رشد و شکوفایی اسلام و انقلاب چه مادرها که داغدار نشدند و چه لاله های بهشتی که پرپر نشدند و چه دردانه ها که یتیم نشدند و امروز ما قرار است ادامه دهنده راهشان باشیم و چقدر شرمنده ایم شهدا. شرمنده ایم که بندهای دنیایی گرفتارمان کرده است و زندگی جهادی برایمان افسانه و اسطوره پیشینیان شده است. که ما را چه به این حرف ها؟ بگذار زندگیمان را بکنیم، فقط آرزوی شهادت را گاه گاهی که یادواره ها و روایتگری ها حالی به روحمان میدهند از خدا می خواهیم؛ غافل از اینکه "هزار ان سال از آغاز حیات بشر بر این کره ی خاکی می گذرد و همه ی آنان تا به امروز مرده اند٬ و ما نیز خواهیم مرد و بر مرگ ما نیز قرن ها خواهد گذشت؛ خوشا آنان که مردانه مرده اند. و تو ای عزیز ! بدان، تنها کسانی مردانه می میرند٬ که مردانه زیسته باشند. 1"

(خدایا مردانه زیستن را روزی مان فرما.)

شهید سید مرتضی آوینی

منبع: نردبام آسمان

گفتگو با نشریه ی نورالزهرا- آثار منتشره و دفاع مقدس- داود امینی

سایت سجاده و نشریه نورالزهرا(س)

گفتگوی  کوتاه با داود امینی، بسیجی نویسنده و رزمنده ی دفاع مقدس

 

    از در که وارد مسجد می شوم، در میان صف های منظم نماز می بینمش. دانه های تسبیح را در دستانش می چرخاند و زبانش لحظه ای از ذکر ، باز نمی ایستد . چهره ی صمیمی دارد و دعوتمان را می پذیرد و دقایقی از وقت با ارزشش را در دفتر نشریه ،صرف صحبت با ما می کند.
وی از بسیجیان خوش ذوق و اهل قلم محله است که سال های متمادی به کار مطالعه و پژوهش در زمینه ی مسائل تاریخی – سیاسی ایران ، تحلیل رخدادهای ریشه های انقلاب اسلامی و نقش علماء ، جنبش ها و جریانهای مذهبی در پیروزی انقلاب اسلامی و … پرداخته است . وی تا کنون با قلم توانا و روانش ،چهار جلد کتاب علمی و بیش از بیست و پنج مقاله با موضوعات علمی ، تاریخی و سیاسی ، به مرحله ی انتشار رسانده است. .
کتابهای

·                       «جمعیت فدائیان اسلام و نقش آن در تحولات سیاسی– اجتماعی ایران » ،

·                       « اندیشه و عملکرد فدائیان اسلام » ،

·                       « چالش های روحانیت و رضا شاه »

·                       «تکاپوهای آرمان گرایانه ی اسلامی، از زبان محمد مهدی عبد خدایی»

از وی منتشر شده است.

    از ویژگی های منحصر به فرد این پژوهش گر در تألیفاتش ، به کارگیری چهارصد منبع فقط برای یک اثر علمی و تاریخی اش است که این موضوع به جامع بودن کتاب های وی اشاره دارد. ..
وی در زمینه ی نقش مؤثر بسیجیان در هشت سال دفاع مقدس می گوید : « بسیج و دفاع مقدس ، دو مقوله ی جدایی ناپذیرند که بررسی دفاع مقدس بدون نقش مؤثر بسیجیان امکان پذیر نیست . اصولاً بسیج و دفاع مقدس ، تار و پودهای غیر گسستنی هستند. »

    او در ادامه می افزاید: « نگاه به دفاع مقدس ابعاد گوناگون می طلبد که نقش نیروهای جان بر کف بسیج، سپاه، ارتش، جایگاه رهبری فرزانه و حضور فرماندهان دلیر و ... هر یک به نوعی در پیروزی تاریخی و جاودانه ی هشت سال دفاع مقدس، بی سابقه است. »
    پیروزی انقلاب اسلامی تنها با نظر و عنایات خاص حضرت ولی عصر (عج) به ثمر نشست و حفظ ارزش های والای این دست آورد بزرگ، با خون پاک شهدای انقلاب اسلامی حاصل شد که از وظایف اصلی مردم مسلمان، پاسداری از این دستاوردهای عظیم و مقدس است.

نشریه نورالزهراسلام ا... علیها

مصطفی قهرمانی

داود امینی

تقدیر نامه های پژوهشی و فعالیت ها

 تقدیر نامه ها

1- تقدیر نامه پژوهشی ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، دی1389

2- تقدیر نامه پژوهشی معاون پژوهش، برنامه ریزی و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی، آذر 1390

3- تقدیر نامه امور اجرایی مدیر کل تنظیم و توصیف اسناد  آرشیو ملی ایران،1390

4- تقدیر نامه علمی- پژوهشی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور 1387

5- تقدیر نامه علمی فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) 1387

6- تقدیر نامه اجرایی فرمانده حوزه 345 جواد الائمه(ع)  1390

7- تقدیر نامه فعالیت بسیج فرمانده حوزه جوادالائمه(ع) 1389

8- تقدیر نامه پژوهشی معاون پژوهش، برنامه ریزی و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی، آذر1391

9- تقدیر نامه امام جماعت گنجینه اسناد آرشیو ملی ایران، 1390

10- تقدیر نامه  فرمانده حوزه 345 ناحیه ابوذر، 1390

11- تقدیر نامه فرمانده منطقه مقاومت بسیج تهران بزرگ،  

12- تقدیر نامه بسیجی خبره، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و فرمانده نیروی مقاومت بسیج، حسین طائب

13- تقدیر نامه مدیریت طبقه بندی ونمایه سازی اسناد، آرشیو ملی ایران، دی 1385

14- تقدیر نامه معاون اسناد ملی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران،1385

15- تقدیر نامه مدیر طبقه بندی و نمایه سازی اسناد آرشیو ملی ایران،1384

16- تقدیر نامه مشاور استاندار و سرپرست مدیریت سازمان اسناد ملی یزد، 1381

17- تقدیر نامه استاندار بوشهر1392

18- تقدیر نامه مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران 1381 

19-تقدیر نامه رئیس موزه عبرت، شهریور 1392 

20- تقدیرنامه رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، 1392 

21-تقدیر نامه رئیس انجمن زنان مبارز مسلمان ایران 

22- تقدیر نامه فرمانده ناحیه مقاومت بسیج ابوذر، آذر 1392 

23- تقدیر نامه مدیر کل تتظیم و پردازش اسناد آرشیو ملی ایران، اسفند 1392 

24- تقدیر نامه فرمانده ناحیه مقاومت بسیج ابوذر، اسفند 1392 

25- تقدیر نامه معاون پژوهش، برنامه ریزی وفناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، 1392

چکیده مقاله ی: خمین، در پانزده خرداد 42 داود امینی

                                

چکیده مقاله ی 

 خمین، در پانزده خرداد 42

نشر در مجموعه مقالات قیام ۱۵ خرداد، خانه ی کتاب، خرداد ماه ۱۳۹۲-داود امینی      

                                                                                      

اندکی پس از مستحکم شدن پایه های حکومت محمد رضا شاه و پشت سرگذاشتن مسایل پس از تأثیرات شرایط سیاسی بعد از جنگ جهانی دوم و به ویژه نهضت ملی نفت و سپس کودتای 28مرداد 32 ، سرکوب مذهب و حرکت های اسلامی، آغاز شد. ابتدا جنبش فدائیان اسلام با شهادت نواب صفوی و یارانش در سال 1334 سرکوب شد. آنگاه مدتی بعد، با ایجاد جو دیکتاتوری و خفقان و به پا خاستن مردم مسلمان، به سرکوب بی رحمانه ی قیام طلاب و روحانیون مدرسه ی فیضیه ی قم در 15 خرداد 42 و سپس دستگیری و بازداشت و تبعید امام خمینی (ره)، مبادرت ورزیدند. در جریان لایحه ی انجمن های ایالتی و ولایتی و با ظهور شخصیت برجسته ای همچون حضرت امام خمینی (ره) و مخالفت او و طرفدارانش با این لایحه که نخستین گام سیاست اصلاحی آن رژیم بود، شاه سخت به واهمه افتاد. چنان که از آغاز سال 1342، بحران روابط بین دولت و جامعه ی مذهبی قم، شدت یافت و سرکوبی طلاب مبارز مدرسه ی  فیضیه قم در دوم فروردین سال 42، آغاز حرکتی بود که از سوی رژیم محمد رضا شاه، برای فرونشاندن خشم خود، از مواضع اسلامی و انقلابی حضرت امام خمینی (ره) صورت گرفت.

سخنرانی 13 خرداد 42 امام خمینی (ره)، نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران بود. برای اولین بار یک شخصیت روحانی، شاه را مورد سؤال و انتقاد و سرزنش قرار داده بود. همین امر موجب برانگیخته شدن رژیم و بازداشت ایشان شد. اما با باز داشت و زندانی کردن ایشان، از بیم خطر جانی که او را تهدید می کرد، مردم در قم، تهران و شهرهای دیگر بر علیه رژیم شاه و در حمایت از این رهبر دینی به میدان مبارزه آمدند و قیام 15 خرداد 42 و سپس سرکوبی مردم و روحانیت توسط رژیم، شکل گرفت.

 در همین زمان شهر خمین که زادگاه حضرت امام خمینی (ره) بود نیز، به قیام عمومی مردم پیوست. در خمین، آیت الله پسندیده به همراه روحانیت این شهر، به هدایت مردم برای برپایی تظاهرات و اعتصابات پرداختند. هرچند این حرکت ها همچون دیگر نقاط  کشور، با برخورد شدید مأموران دولت سرکوب شد؛ لیکن نشانگر حرکت عمومی مردم ایران در این قیام است. در این مجموعه سعی کرده ایم  با استناد به برگ هایی از اسناد قیام مردم خمین در پانزده خرداد 42، به تشریح این قیام و تأثیراتش در مردم این شهر بپردازیم.

چکیده مقاله کودتای 28 مرداد 32 و افزایش نفوذ آمریکا در ایران داود امینی

چکیده مقاله ی کودتای 28 مرداد 32 و افزایش نفوذ آمریکا در ایران                                            

جهت نشست کودتای 28 مرداد32 در 28/5/92، در گنجینه ی اسناد ملی 

 داود امینی

 حکومت محمد رضا شاه پهلوی، همواره تحت تأثیر عوامل و پارامترهایی متمایل به سوی آمریکا و در اغلب موارد، تابعی از سیاست های منطقه ای و جهانی آن کشور بوده است. از جمله ی این موارد، نقش اساسی آمریکا در کودتای 28 مرداد 32 با مشارکت و همراهی انگلیس و به قدرت رسیدن مجدد شاه و اعمال دیکتاتوری او بر کشور، بوده است. با تفاهم نیروهای ملی و مذهبی نهضت ملی نفت، ازجمله آیت الله کاشانی، نواب صفوی و دکتر مصدق، نفت کشور ملی اعلام شد و زمینه ی روی کار آمدن دولت ملی دکتر مصدق، با حرکت مسلحانه ی فداییان اسلام در حذف رزم آرا مهره انگلستان و عامل اصلی جلوگیری از ملی شدن صنعت نفت، فراهم آمد. با تشکیل دولت ملی، دکتر مصدق نتوانست این پیوند نیروهای ملی و مذهبی را ادامه دهد و بین جریان ها و شخصیت های اصلی نهضت ملی نفت، اختلاف پدید آمد و زمینه ی کودتای آمریکایی 28 مرداد 32 آماده گشت. این کودتا، یکی از عوامل مؤثر در افزایش وابستگی شاه به آمریکا بود؛ چرا که با اجرای این کودتا، شاه به علت حرکت در جهت مخالف فرهنگ و اعتقادات مردم مسلمان کشور و ترویج و اشاعه ی فرهنگ غربی و ارزش های ضد اسلامی، از داشتن پایگاه مردمی محروم گردید. با این اقدام، شاه از حمایت های مردم که تکیه گاه اساسی هر حکومتی است، بی بهره شد و ناچار پیوسته خود را نیازمند حمایت های سیاسی و نظامی خارجی می یافت. از آنجایی که آمریکا نقش اساسی در طرح و اجرای کودتای 28 مرداد 32 و روی کار آوردن شاه داشت، محمد رضا شاه از آن پس خود را مدیون آمریکا می دانست و از این کشور به عنوان مهم ترین دوست و هم پیمان ایران یاد می کرد. در واقع پس از کودتا، موقعیت سه کشور آمریکا، انگلیس و شوروی در ایران تغییر یافت و سرنوشت نفت کشور صورت دیگری پیدا کرد. در این مقاله به بررسی اجمالی عوامل پیروزی نهضت ملی نفت و مقدمات کودتای 28 مرداد 32 پرداخته و نقش این کودتا در گسترش نفوذ ‌آمریکا در ایران و سهم خواهی هر یک از کشورهای انگلیس و شوروی در کشورمان خواهیم پرداخت. 

در سوگ رزمنده دفاع مقدس، حاج حسن محمدی داود امینی

در سوگ رزمنده دفاع مقدس، حاج حسن محمدی                                                   داود امینی

حاج حسن محمدی، رزمنده ی دلاوری که در طول هشت سال جنگ تحمیلی، سال ها در جبهه های غرب و جنوب دلاورمردانه حضور داشت و از خود جان فشانی های زیادی به جای گذاشته بود، روز 12 مهر 92 به دیدار حق شتافت و بدن مطهرش بر دوش دوستان بسیجیش و رزمندگان دفاع مقدس تشییع شد. حاج حسن، مردی با ایمان و انقلابی بود که همواره تا پایان عمر در پیروی از ولایت  و در تبعیت از رهبری انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی) ثابت قدم ماند. اوِ که پس از جنگ تحمیلی همواره در خدمت اسلام و انقثلاب بود، مسئولیت های سنگینی در حوزه ی 345 جواد الائمه ی ناحیه ی ابوذر پذیرفت و چندین سال هم فرماندهی پایگاه الزهرای(س) این حوزه را بر عهده داشت و در حالی که همچنان عضو هیئت امنای مسجدالزهرا(س) بوده و مسئولیتی در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) بر عهده داشت، به دیدار حق شتافت.

     او، به عنوان پیش کسوت بسیجی و رزمنده ی دفاع مقدس، همواره به عنوان پدری مهربان برای بچه های بسیج منطقه به شمار می آمد و پیوسته به موعظه و نصیحت آنان می پرداخت و با ذکر احادیث و روایات اهل بیت (ع)، راه هدایت و سرفرازی را به آنان نشان می داد. توصیه او همواره دفاع از انقلاب اسلامی و ارزش های آن، و تبعیت از مقام معظم رهبری بود. حاج حسن که در زمان جنگ در منطقه ی آلوده ی شیمیایی قرار گرفته بود و اثرات ترکش های جنگ  بر بدنش هویدا بود، بیش از یک ماه در بستر بیماری قرار گرفته و دوستان بسیجییش را در غم و اندوه خود قرار داده بود.

    در دوم مهر ماه 92 هنگامی که بچه های بسیج مسجد الزهرا(س)، هیئت را در منزل حاج حسن انداخته بودند، همه آمدند. همه آمده بودند تا حاج حسن را برای آخرین بار ببینند. گر چه آنان، دعای شفای او را با چشمان اشک آلود زمزمه می کردند و در دعای توسلشان به اهل بیت (ع) توسل جسته بودند؛ لیکن حاج حسن دیگر چشم نگشود و مانند همیشه به بچه های بسیجیش خوش آمد نگفت و از آنان پذیرایی نکرد. شاید اگر او زبان می گشود، بار دیگر به بچه ها می گفت: رهبر را تنها نگذارید و بسیج را رها نکیند. همه ی دغدغه اش همین بود. . حمد شفا خوانده شد، به ائمه ی اطهار توسل جسته شد؛ ولی تقدیر این چنین بود تا حاج حسن محمدی، بر دوش بسجیان و رزمندگان دفاع مقدس، اشک ریزان تا بهشت زهرا(س) تشییع و در شب شهادت امام جواد الائمه (ع) در جایگاه ابدیش آرام گیرد و مهمان مولایش امیر المؤمنین(ع ) باشد.  

    در شب شهادت حضرت امام جوادالائمه (ع) که شام خاکسپاری حاج حسن بود، دوستان رزمنده و بسیجیش بار دیگر در منزلش گرد هم آمدند و در عزای شهادت امام نهم سوگواری کردند و با عرض تسلیت به محضر حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع) برای  میهمان گشتن حاج آقا محمدی، بر سر سفره ی احسان امام رضا (ع) دعا کردند.   

حالا دیگر جای مردی که اهل تلاش و خدمت بود و از اخلاق حسنه ی اسلامی برخورداربود، خالی است. حاج آقا محمدی دغدغه ی اصلیش حفظ انقلاب اسلامی و ارزش های آن بوده و پاسداری از حرمت خون شهدا را وظیفه ی خود می دانست و علاقه ی به اهل بیت (ع) همواره او را به حضور فعال و همیشگی در مجالس هیئت ها و مساجد محل وا می داشت.   روحش شاد