وب سایت رسمی داود امینی
وب سایت رسمی داود امینی

وب سایت رسمی داود امینی

نظر داود امینی، در مورد همایش"نظریه ها و کارکردهای آرشیوی"

 نظر داود امینی در مورد همایش"نظریه ها و کارکردهای آرشیوی" که در آن حضور داشته است:
   برگزاری همایش"نظریه ها و کارکردهای آرشیوی" با حضور خانم کریستین پتیا، خانم کریستین مارتینز، و آقای مدریک دوو از آرشیویستهای فرانسوی در سازمان، فرصتی گرانمایه را برای آشنائی آرشیویستهای کشورمان با آرشیو فرانسه فراهم آورد.
بقیه در ادامه مطلب.
 
ادامه مطلب ...

فداییان اسلام، جمعیتی استعمار ستیز - داود امینی

فدائیان اسلام، جمعیتی استعمار ستیز  

 داود امینی- مصاحبه

گروه دین و اندیشه :

سید مجتبی نواب صفوی، در سال 1322 و با هدف مبارزه با جریان انحرافی کسروی گری و اجرای احکام اسلامی در جامعه و مبارزه با استعمار انگلیس، فعالیت خود را آغاز کرد. او سپس با شکل دهی جمعیت فداییان اسلام، وارد یک دهه مبارزات سیاسی بر ضد استبداد و استعمار در کشورمان شد.27 دی ماه، سالروز شهادت نواب صفوی و چند تن از یاران باوفایش است. به مناسبت این روز، با داود امینی نویسنده کتاب «جمعیت فدائیان اسلام و نقش آن در تحولات سیاسی- اجتماعی ایران » به گفت و گو نشسته ایم . امینی، در مورد این کتاب چنین مطرح کرد: «این نوشتار، نخستین کتاب تحلیلی از اندیشه و عملکرد جمعیت فدائیان اسلام است که بر اساس اسناد دست اول آرشیوی صورت گرفته و به طورمستدل، پاسخگوی شبهات مطرح شده به  فعالیتهای این جمعیت است.» مشروح این گفت و گو را در ادامه مطلب می‌خوانیم .

 

ادامه مطلب ...

همایش "آرشیو برای همه" ستودنی است، اگر...

 همایش "آرشیو برای همه" ستودنی است، اگر... 

 داود امینی 

در اینجا نگارنده نظر خود را در مورد همایشی که در آن حضور داشت بیان می کند: 

   برگزاری نخستین همایش " آرشیو برای همه" در روز اسناد ملی، کوششی ستودنی از سوی دست اندرکاران این همایش، برای اعتلای آرشیو ملی تلقی می‌شود. همزمانی این همایش با اجلاس سواربیکا (شورای جهانی آرشیوهای شاخه جنوب و غرب آسیا ) به ریاست کشورمان و حاشیه‌های آن همایش، فرصتی پدید آورد تا نگاه تیز بینانه برخی از حاضران، به نقاط ضعفی معطوف شود که پاسخی قانع کننده به آنها داده نشد و به عنوان درسها و پندهائی گرانمایه باقی ماند تا سرلوحه تلاشهای بی‌دریغمان، در عملکردهای آرشیوی سازمان قرار گیرد. وقتی در طبقه هفتم ساختمان گنجینه اسناد آرشیو ملی، اجلاس سواربیکا با ریاست آرشیو ملی کشورمان برگزار می‌شد، در همایش" آرشیو برای همه" در تالار همایش همین ساختمان، برخی از دغدغه‌های آرشیویستهای کشورمان، رنگ حقیقت به خود می‌گرفت.

بقیه در ادامه مطلب.

 

   از این روی بود که جمعی از همکاران که نگارنده نیز در میان آنان بود، با شوق اعتلای آرشیو ملی، در روز اسناد ملی، با تور سیاحتی سازمان، همراه شده و سرود " اسناد ملی" را همنوا با مرغان نغمه خوان جنگل های نمک آبرود و امواج خروشان دریای شمال، در فضای پر ترنم کشورمان طنین افکن ساختند. همه اینها، موجب گشت تا تلاش مسئولین مشفق، در ایجاد رشته آرشیو در دانشگاه‌ها را بستائیم و بر آموزش و تربیت آرشیویست‌های حرفه‌ای تاکید کنیم و آرشیویست‌ها، این سرمایه‌های کشورمان را عزت نهیم تا بتوانیم به پشتیبانی آنان، در اعتلای آرشیو ملی همت گماریم و بر حمایت از متصدیان اسنادی دستگاه‌های دولتی و وابسته به دولت بیفزائیم و به رعایت اصول و مبانی استانداردهای آرشیوی جهان پافشاری کنیم و به جایگاه مستقل علم آرشیو احترام بگذاریم تا به جایگاه واقعی آرشیو ملی کشورمان در جهان، دست یابیم.

     داود امینی

ادامه مطلب ...

رزومه علمی و پژوهشی داود امینی



فعالیت های علمی و پژوهشی  

داود امینی 

 

     الف- کتاب ها ی منتشر شده

1-      تالیف کتاب تحلیلی تاریخی- سیاسی " جمعیت فدائیان اسلام (و نقش آن در تحولات سیاسی اجتماعی ایران )"    نشر  مرکز اسناد انقلاب اسلامی، سال 1381؛

2-      تالیف  کتاب تحلیلی تاریخی - سیاسی " چالش های روحانیت  با رضاشاه " ، نشر سپاس، سال  1382؛

3-      تالیف کتاب " اندیشه و عملکرد فدائیان اسلام" ، نشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی ، پاییز 1385؛

4-      تهیه کتاب " تکاپوهای آرمانگرایانه اسلامی ، فداییان اسلام از زبان محمد مهدی عبد خدایی "، نشر مؤسسه 
   ی مطالعات تاریخ معاصر ایران ، زمستان 1390

 ۵-     تألیف و نشر کتاب «اعدام انقلابی رزم‌آرا»، نشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1393 

بقیه در ادامه مطلب .

 

ادامه مطلب ...

چکیده مقاله و سخنرانی داود امینی در تاریخ 20/6/92، در نشست « نقش بازار در پیروزی انقلاب اسلامی» در محل موزه ی عبرت


ـــــــــــــــــــــــــــــ

سخنرانی: 

نقش بازار بر مبارزات سیاسی و اجتماعی ایران، از جنبش تنباکو

تا نهضت امام خمینی(ره) 

در نشست: نقش بازار در پیروزی انقلاب اسلامی

 داود امینی

 

ارتباط و پیوستگی گروه های اجتماعی حول محور اسلام و تشیع با روحانیت و حوزه های علمیه و نیز قیام و نهضت های مذهبی و ملی معاصر کشورمان، همواره از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. در این میان نقش برجسته و ممتاز بازاریان و تجار متدین در برابر سیاست های ضد ملی و ضد مذهبی دولت ها در دوره ی معاصر کشورمان، قابل انکار نیست.  

اتحاد علما و بازاریان در جنبش ضد استعماری واقعه ی رژی یا تحریم تنباکو، زمینه ای برای ایجاد جنبش مشروطه فراهم ساخت. با شروع مبارزه علیه استبداد محمد علی شاه و برقراری مشروطه، اتحاد بازاریان و تجار با علما و روحانیون، نقش مهمی در عقب نشینی حکومت قاجار از مواضع ضد مشروطیت خود داشت. نهضت ها و قیام های مردم کشورمان با رهبری روحانیت و با حضور ملی گرایان، در تمام طول حکومت پهلوی دوم ادامه یافت. بازار و کسبه و تجار آن، در همه ی موارد با این حرکت های سیاسی – مذهبی همراه گشتند. بازاریان، در طول یک دهه مبارزات ضد استبدادی و ضد استعماری فداییان اسلام، تلاش زیادی کردند، چنان که برخی از آنها عضو مرکزیت آن تشکیلات بودند.  

  بقیه در ادامه ی مطلب  

   ادامه مطلب ...

سخنرانی داود امینی در همایش « ایران و استعمار انگلیس»در تاریخ 12/6/92، در بوشهر « مبارزارت ضد استعمار انگلیسی فداییان اسلام،»



چکیده متن مقاله و سخنرانی داود امینی در همایش « ایران و استعمار انگلیس ، سالگرد شهادت رئیس علی دلواری» در بوشهر در تاریخ 12/6/92، با عنوان « مبارزارت ضد استعمار انگلیسی فداییان اسلام، در نهضت ملی نفت ایران»  

 حرکت فداییان اسلام، جنبشی ضد استعماری و ضد استبدادی بود که در بستر زمان و با توجه به شرایط متداوم سلطه استبداد و استعمار در ایران شکل گرفت و توسعه یافت. این جنبش، برای برانداختن همزمان استبداد و استعمار در کشورمان ظهور پیدا کرد. بنابر این علاوه بر اهمیت ضد استبدادی آن، ماهیتی ضد استعماری هم در بطن آن حرکت وجود داشت. نکته مهم این بود که به دلیل نقش استعمار گرانه اش در مبارزه با سلطه انگلیس بر منابع و سرمایه مردم ایران و کشورهای مسلمان منطقه،  نوک پیکان این مبارزات ضد استعماری، علیه استعمار انگلیس بر کشورمان شناخته می شد.

   از این روی، حرکت فداییان اسلام را می توان یک نوع جنبش ضد استعماری دانست که از دغدغه آرمان گرایی اسلامی مؤسسین و اعضای آن و اعتقادات بیگانه ستیزی و استقلال طلبی شان شکل گرفته است. مبارزات اسلامی آرمان گرایانه و ضد استبدادی آنان و اقدامات روشنگرانه شان در راه مبارزه با سلطه اجانب و بیگانگان و به ویژه فریادهایشان در جهت نفی سلطه روس ، انگلیس و آمریکا، بر کسی پو شیده نیست. برهمین اساس، در این نوشتار به بررسی نقش نواب صفوی و جمعیت فداییان اسلام، در پیروزی نهضت ملی نفت و در نتیجه کوتاه کردن دست استعمار گر انگلیس و چپاول سرمایه نفت کشورمان پردخته شده است.