وب سایت رسمی داود امینی
وب سایت رسمی داود امینی

وب سایت رسمی داود امینی

فرازهایی ناشنیده از زندگی بانو «نیره سادات احتشام رضوی» / همگام با نواب صفوی علیه دین ستیزی پهلوی


خراسان نوشت: صبح دیروز خبر درگذشت بانو نیره سادات احتشام‌رضوی منتشر شد؛ همسر شهید نواب صفوی و یکی از شاهدان مبارزات او و یارانش در دهه 1330.

 همیشه زندگی همسرانِ مبارزانِ شهیدی مانند نواب صفوی، بخش ناپیدای قهرمانی‌ها و ازخودگذشتگی‌هایی هستند که کمتر به چشم می‌آیند؛ اما نقش انکارناپذیری در شکل‌گیری رویدادهایی دارند که تاریخ ایران به آن‌ها مباهات می‌کند. بانو احتشام‌رضوی، از آن دست بانوانی بود که مبارزه را با تمام وجودش حس کرد؛ نه فقط در منزل همسر، بلکه در خانه پدر نیز، او طعم تقابل با ظلم را چشید؛ او دختر نواب احتشام‌رضوی بود؛ یکی از فعالان قیام مسجد گوهرشاد که پس از آن واقعه، تا سقوط رضاشاه، روزگار را به صورت تبعید و در ساوه گذراند؛ در آن موقع، نیره‌سادات خردسال که تازه به دو سالگی پا گذاشته بود، پدرش را همراهی می‌کرد. او در گفت‌وگویی که دوم بهمن‌ماه سال گذشته با رادیو تهران (برنامه مهربانو) داشت، گفته‌است: «دوران کودکی‌ام را در ساوه و تبعیدگاه پدر گذراندم. بعد از رفتن رضاخان که پدرم آزاد شد، به تهران آمدیم. در تهران روزنامه پرچم اسلام بود، با پدرم مصاحبه می‌کردند و وقایع انقلاب خراسان از زبان پدرم درج می‌شد.» جالب است که همین مصاحبه‌ها، می‌شود اسباب آشنایی نواب‌صفوی با خانواده نیره‌سادات و بعد، ماجرای ازدواج. مرور زندگی این بانوی بزرگوار، در واقع بازخوانی زندگی پرشور یک مبارز خستگی‌ناپذیر است؛ شهید نواب‌صفوی. برای آن‌که اطلاعاتم را تکمیل کنم، به سراغ محمدمهدی عبدخدایی، از یاران شهید نواب صفوی نیز می‌روم و گفته‌ها و خاطرات او را در کنار سخنان مرحوم نیره‌سادات احتشام‌رضوی می‌گذارم که فایل صوتی آن را در اختیار دارم و این، شده‌است روایتی که در ادامه خواهید خواند.

نوابی که به خواستگاری رفت...

 

ادامه مطلب ...

همسر شهید نواب صفوی درگذشت

ایرنا نوشت: نیره‌ سادات احتشام رضوی همسر شهید سید مجتبی نواب صفوی بامداد امروز -یکشنبه- در ۸۸ سالگی بر اثر بیماری در مشهد دعوت حق را لبیک گفت.

محمد مهدی عبدخدایی از یاران شهید نواب صفوی و دبیرکل جمعیت فداییان اسلام صبح یکشنبه  با تایید این خبر گفت: نیره‌ سادات احتشام رضوی از شهید نواب صفوی صاحب سه دختر بود و پیکر پاک او قرار است در مشهد تشییع شود.

سیدمجتبی نواب صفوی (۱۳۰۳-۱۳۳۴ ش)، از روحانیان مبارز علیه رژیم شاه، بنیان‌گذار و رهبر جمعیت فداییان اسلام بود. فداییان اسلام عنوان گروهی بود که شهید نواب صفوی با هدف اجرای احکام اسلام، تشکیل حکومت اسلامی، جهانی‌سازی اسلام، مبارزه با نظام سلطنت و مخالفت با اساس رژیم پهلوی تاسیس کرد.

نواب صفوی در ۳۱ سالگی در پی ترور حسین علاء، از سوی رژیم پهلوی به اعدام محکوم شد و پس از دو ماه شکنجه در ۲۷ دی‌ماه ۱۳۳۴ به شهادت رسید.