وب سایت رسمی داود امینی
وب سایت رسمی داود امینی

وب سایت رسمی داود امینی

ارزشیابی اسناد دستگاه های دولتی، از سوی داود امینی

ارزشیابی اسناد دستگاه های دولتی، از سوی داود امینی 

1-   ارزشیابی اسناد وزارت کشاورزی

2-  ارزشیابی اسناد اداره منابع طبیعی غرب مازندران- بوشهر

3-  ارزشیابی اسناد وزارت بازرگانی

4-  ارزشیابی اسناد وزارت امور خارجه

5- ارزشیابی اسناد شهرداری دزفول

6- ارزشیابی اسناد منطقه شمال غرب راه آهن

7- ارزشیابی اسناد وزارت جهاد سازندگی

8-  ارزشیابی اسناد استانداری و فرمانداری های استان همدان شامل:

( ارزشیابی اسناد استانداری همدان‘ شهرداری همدان‘ فرمانداری همدان‘بخشداری تویسرکان‘ فرمانداری ملایر‘ فرمانداری نهاوند‘ بخشداری سامن‘ فرمانداری کبودر آهنگ‘ بخشداری رزن‘ بخشداری شرا‘ فرمانداری اسد آباد‘ بخشداری بهار)

9-  ارزشیابی اسناد وزارت دادگستری در آذربایجان غربی

10-  ارزشیابی اسناد شهرداری تهران

11-  ارزشیابی ارزشیابی اسناد سازمان انرژی اتمی

12-  ارزشیابی اسناد استانداری زنچان

13-  ارزشیابی اسناد استانداری یزد

14-  ارزشیابی اسناد اداره کل ثبت اسناد و املاک کشور گیلان

15-  ارزشیابی اسناد استانداری خوزستان

(ارزشیابی اسناد استانداری خوزستان‘ فرمانداری دشت آزادگان‘ فرمانداری شوش‘ فرمانداری دزفول و فرمانداری اهواز)

16-ارزشیابی اسناد استانداری اصفهان

( مأموریت های ارزشیابی اسناد استانداری سمنان‘ فرمانداری ها و بخشداری های استان سمنان)

17- ارزشیابی اسناد فرمانداری قم

18-  ارزشیابی اسناد استانداری و فرمانداری های استان مازندران

19- مرحله دوم ارزشیابی اسناد فرمانداری‌های  استان مازندران، شامل:

( ارزشیابی اسناد فرمانداری نور‘ فرمانداری نوشهر‘ فرمانداری بابل‘ بخشداری بابل و فرمانداری بابلسر‘ فرمانداری های آمل و قائمشهر و بخشداری مرکزی قائمشهر‘ فرمانداری های علی آباد‘ گنبد کاووس و مینو دشت‘ فرمانداری ساری‘ فرمانداری های بهشهرو ترکمن و بخشداری چالوس‘ فرمانداری تنکابن‘ فرمانداری گرگان‘ فروش و امحای اوراق راکد مازندران)

20- ارزشیابی اسناد استانداری، فرمانداری ها و بخشداری های استان تهران، شامل:

( ارزشیابی اسناد استانداری تهران‘ فرمانداری وبخشداری مرکزی تهران‘ بخشداری و شهرداری فشم‘ بخشداری های لواسانات و رود بارقصران‘ فرمانداری پیشوای ورامین‘ فرمانداری هشترود فرمانداری‘ شهرداری و بخشداری ورامین‘ فرمانداری کرج و ساوجبلاغ هشترود- )

21-  ارزشیابی اسناد استانداری گیلان، شامل:

( ارزشیابی اسناد فرمانداری آستانه اشرفیه‘ فرمانداری و بخشداری لاهیجان‘ شهرداری کیاشهر‘ شهرداری لنگرود‘ شهرداری و فرمانداری صومعه سرا‘ فرمانداری بندر انزلی‘ فرمانداری و بخشداری فومن‘ بخشداری تولمات‘ فرمانداری و بخشداری مرکزی آستارا‘ فروش و امحای اوراق ادارات گیلان)

22-  ارزشیابی اسناد استانداری کرمان

23-  ارزشیابی اسناد استانداری همدان و توابع مدیریت غرب کشور  

24-  ارزشیابی اسناد استانداری و توابع چهار محال و بختیاری

  25- ارزشیابی اسناد سازمان برنامه و بودجه استان اصفهان

26- ارزشیابی اسناد سازمان برنامه و بودجه تهران

27- ارزشیابی اسناد سازمان برنامه و بودجه استان سمنان

28- ارزشیابی اسناد سازمان برنامه و بودجه استان مازندران

29- ارزشیابی اسناد سازمان برنامه و بودجه استان گیلان

30- ارزشیابی اسناد وزارت امور اقتصاد و دارایی 

31- ارزشیابی اسناد سازمان حفاظت محیط زیست تهران و ادارات استانی، شامل: استان مرکزی‘ استان قم‘استان فارس‘ استان کرمان‘ استان اصفهان‘ استان سمنان‘ استان زنجان، قزوین و توابع‘استان سیستان و بلوچستان‘ استان کهکیلویه و بویر احمد‘استان چهارمحال و بختیاری‘استان بوشهر‘استان مرکزی و استان فارس 

32- ارزشیابی اسناد وزارت معادن و فلزات

33- ارزشیابی اسناد دیوان محاسبات

34- ارزشیابی اسناد دادگستری آذربایجان غربی

35- ارزشیابی اسناد اداره کل ثبت احوال چهار محال و بختیاری

36- ارزشیابی اسناد مرکز آمار ایران

37- ارزشیابی اسناد اداره کل منابع طبیعی غرب مازندران- نوشهر

38- ارزشیابی اسناد سازمان امور اداری و استخدامی کشور

39-  ارزشیابی اسناد سازمان تربیت بدنی استان تهران و توابع، شامل: استان اصفهان‘ استان چهارمحال و بختیاری‘ استان سیستان و بلوچستان‘استان سمنان‘استان تهران و استان گیلان

40- ارزشیابی اسنادسازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح

41- ارزشیابی اسناد سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح، شامل: استان اصفهان‘ استان خراسان‘ استان گیلان‘ استان زنجان و استان مازندران

42- ارزشیابی اسناد نیروی انتظامی

کتاب«خاندان حکومتی منجم باشی گیلانی» ارائه از سوی داود امینی جهت انتشار

کتاب: «خاندان حکومتی منجم باشی گیلانی»

(معرفی مجموعه اسناد و فهرستگان اسنادی) 

داود امینی

وجود مدیریتی پویا و متحرک در آرشیوملی، برای دست یافتن به چشم اندازها و استراتژی های سازمانی، مستلزم بهره‌گیری از همة طرق و شیوه‌های ممکن برای پاسخگویی به نیازهای علمی تحقیقاتی پژوهشگران در جامعه می‌باشد. بنابر وظایف خدمات اطلاع رسانی آرشیو ملی کشور، هزاران نفر از اهل علم و قلم و پژوهش و تحقیق، انتظاربهترین شیوه ‌ها را در جهت تسهیل دریافت اطلاعات اسنادی، در حداقل زمان ممکن، دارند. قطعا، اهتمام به چنین امر مهمی، بدون برنامه‌ریزی و تعیین خط مشی معینی میسر نخواهد گشت. تنظیم و انتشار فهرستگان اسنادی، یکی از ضروری‌ترین کارهایی است که می‌تواند پاسخ گوی نیازهای محققین و پژوهشگران، در آرشیو ملی و دیگر مراکز آرشیوی و علمی فرهنگی و همچنین دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی در اقصی نقاط کشور باشد.

از طرفی مجموعه اسناد خریداری شده سید اشرف الدین محسن پور، که شامل بزرگ ترین مجموعه اسناد خاندانی حکومتی خریداری ایران در آرشیو ملی بود، طی سه سال از سوی نگارنده تنظیم و توصیف شد. درک نیاز به معرفی و نشر فهرستگان اسنادی مجموعه های اسنادی خریداری، اهدایی و دولتی از سوی آرشیو ملی، نگارنده را به تنظیم و ارائه این کتاب به عنوان آغازگر و ارائه الگویی مناسب به مراکز اسنادی کشور ترغیب ساخت. 

سابقه این طرح در فهرستنویسی کتب و نسخ خطی و اهمیت ایجاد«راهنمای توصیفی اسناد» وجود دارد. نقش پایگاه جامع اطلاعاتی نسخ خطی در تدوین تاریخ علم ایران و اسلام، برکسی پوشیده نیست. سازمان متبوع نیز علاوه بر نشر فهارس کتب خطی  در گذشته، هم اکنون نیز در حال انتشار فهرست کتب خطی است. در مورد بازنویسی فهرستهای نسخه‌های خطی باید گفت، کتاب شناسان، نسخه شناسان و دانشمندان علوم اسلامی، برای فهرست کردن و آسان کردن دسترسی به گنجینه‌های نسخ خطی نهفته در کتابخانه‌ها، تلاش فراوانی صورت داده‌اند. پیشگامانی که سالهای بسیاری ازعمر خود را در کتابخانه‌ها وقف «معرفی و فهرست‌نویسی کتابها» کرده، حاصل عمر خویش را در قالب فهرستهای نسخه‌های خطی و کتابشناسی‌های مختلف، در دسترس سایر دانشمندان قرار داده‌اند. با این وصف برای سازمان، اهمیت معرفی و انتشار فهارس اسنادی روشن است.

آرشیو ملی، متولی اسناد و مسئول ارائه شیوه معرفی و نشر فهرستگان اسنادی به مراکز اسنادی کشور است. مراکز اسنادی کشور که پیش از ما به انتشار فهارس اسنادی خود پرداخته اند، ازکدامین شیوة فهرستنگاری اسنادی تبعیت می ‌کنند؟

بی‌شک، نخستین اقدام برای تحقق چنین امری، شناسایی، معرفی و ایجاد فهارس توصیفی اسناد و انتشار آن از سوی آرشیو ملی کشور است. این کتاب برای نخستین بار برای حل این موضوع آماده نشر گردیده است.

نشر مقاله«نقش کنگره ها و یادواره های شهیدان، در تاریخ شفاهی ایثار و شهادت» داود امینی در ویژه نامه همایش ایثار و شهادت

نشر مقاله«نقش کنگره ها و یادواره های شهیدان، در تاریخ شفاهی ایثار و شهادت» داود امینی در ویژه نامه همایش ایثار و شهادت

  پیروزی انقلاب اسلامی و به دنبال آن حوادث دفاع مقدس یا جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، بخشی از تاریخ سراسر افتخار کشور ماست. بازخوانی حوادث و وقایع آن، با استفاده از آثار و اسناد متقن میسر است. اسناد و آثار انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و شهدایی که در آن جان خود را نثار کردند و ایثارگرانی که در آن پیروزی ها نقش داشتند، همه این ها سندهایی هستند که به صورت رسمی و غیر رسمی با یک اتفاق یا اقدام مرتبط با انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، چه به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم مربوط می شوند و ممکن است به شکل نوشته رسمی و غیر رسمی، نامه، سند، یادداشت، فرم، نقشه، عکس، کروکی، فیلم یا خاطره باشد که برای انتقال حقایق وقایع و نقش آفرینی ایثارگران در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به نسل های آینده، می توان به آن ها استناد جست.

    طبق اساس نامه مصوب، یکی از مهم ترین وظایف بنیاد شهید و امور ایثارگران در قبال شهدا و ایثارگران، جمع آوری، حفظ و نگهداری و معرفی آثار فرهنگی، ادبی، هنری، وصایا و دیگر آثار شهدا و ایثارگران می باشد که برای تحقق این منظور، تاکنون طرح ها و دستورالعمل های گوناگونی از سوی آن سازمان تدوین و به مرحله اجرا گذارده شده است. حاصل این فعالیت ها جمع آوری حدود یک و نیم میلیون برگ سند از آثار شهدا و دو میلیون برگ سند از ایثارگران است که از طریق طرح های مختلفی نظیر طرح مشعل شهادت بنیاد شهید انقلاب اسلامی و طرح های مرکز اسناد فرهنگی ایثارگران، حاصل شده است. از آن جا که نگارنده خود در مدیریت و اجرای طرح تهیه شناسنامه فرهنگی شهیدان آرشیو بنیاد شهید انقلاب اسلامی شرکت داشته است، با تجربیاتی که حاصل گشته بود، در برپایی کنگره های متعدد شهدای منطقه 19 که با همکاری ستاد بزرگداشت شهدای منطقه 19، حوزه 345 جواد الائمه(ع)، سپاه ناحیه مقاومت بسیج ابوذر و شهرداری منطقه 19 برگزار می شد، مشارکت جست و با رویکرد ‌آرشیوی، در کارگروه جمع آوری اسناد و آثار و اطلاعات مکتوب، با شکل دهی بخش تاریخ شفاهی کنگره بزرگداشت شهدای منطقه 19،  اقدام به اجرای طرح مصاحبه شفاهی با ایثارگران، جانبازان، رزمندگان دفاع مقدس، خانواده شهدا و برخی از مبارزین انقلاب اسلامی نمود. از این روی، با تجارب و شناختی که نگارنده از آرشیو ملی و بسیاری از مراکز اسنادی و آرشیوی کشور و نیز، بنیاد شهید و امور ایثارگران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که غالبا کنگره ها و همایش های شهدا از سوی این نهادها و توابع آن صورت می گیرد، داشت و با اشراف بر برخی از مشکلات اجرای طرح ها و برنامه های آرشیو شفاهی، بر آن شد تا به بررسی راه های صحیح ایجاد آرشیو شفاهی ایثار و شهادت اهتمام ورزد. آن چه مهم است، این که چنین نوشتاری می تواند مسئولین این کنگره ها را نسبت به امر مهم علم آرشیو شفاهی آشنا ساخته و انتشار کتب و منابع دیجیتالی و دیداری و شنیداری این یادواره ها را از پختگی و سطح علمی بالاتری در حوزه آرشیو شفاهی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برخوردار سازد.

سخنرانی داود امینی در مسجد الزهرا(س) خانی آبادنو در 27 دی 92با موضوع: مبارزات ضد استبدادی وضد استعماری فداییان اسلام

مبارزات ضد استبدادی وضد استعماری فداییان اسلام 

متن بخشی از سخنرانی داود امینی در مسجد الزهرا(س) خانی آبادنو در سالگرد شهادت فداییان اسلام 27 دی 92

حرکت فداییان اسلام، جنبشی ضد استعماری و ضد استبدادی بود که در بستر زمان و با توجه به شرایط متداوم سلطه استبداد و استعمار در ایران شکل گرفت و توسعه یافت. این جنبش، برای برانداختن همزمان استبداد و استعمار در کشورمان ظهور پیدا کرد. بنابر این علاوه بر اهمیت ضد استبدادی آن، ماهیتی ضد استعماری هم در بطن آن حرکت وجود داشت. نکته مهم این بود که به دلیل نقش استعمار گرانه اش در مبارزه با سلطه انگلیس بر منابع و سرمایه مردم ایران و کشورهای مسلمان منطقه،  نوک پیکان این مبارزات ضد استعماری، علیه استعمار انگلیس بر کشورمان شناخته می شد.

اصولا ظهور اندیشه ضد استعماری در کشورمان، به خاطر حوادثی است که در بستر زمان در ایران شکل گرفته است. اندیشه بیگانه ستیزی و جنبش اسلامی  در طی قرن ها در این کشور، همراه با تفکرات دینی و اسلامی ایجاد شده و در قالب نهضت جهانی اسلام پیش می رود. این اندیشه در این مسیر، به دلیل نفوذ و استعمار غرب بر کشورمان، به سوی غرب ستیزی و استعمار گریزی گرایش یافته است.  

ادامه مطلب 


از این روی، حرکت فداییان اسلام را می توان یک نوع جنبش ضد استعماری دانست که از دغدغه آرمان گرایی اسلامی مؤسسین و اعضای آن و اعتقادات بیگانه ستیزی و استقلال طلبی شان شکل گرفته است. دلیل آن هم این بود که در اسلام، استعمار ستیزی یکی از اصول مهم به شمار می آید و می باید با شرایط اجتماعی و سیاسی زمان شناخته شود. این موضوع دینی را نواب صفوی و فداییان اسلام، به خوبی درک کرده بودند. به همین سبب، نقش فداییان اسلام به رهبری نواب صفوی، در نهضت ملی شدن صنعت نفت و جهت گیری ضد استعمار انگلیس برمنابع نفتی کشورمان، بسیار اساسی و برجسته است و از همین منظر قابل بررسی است.

مبارزات اسلامی آرمان گرایانه و ضد استبدادی آنان و اقدامات روشنگرانه شان در راه مبارزه با سلطه اجانب و بیگانگان و به ویژه فریادهایشان در جهت نفی سلطه روس ، انگلیس و آمریکا، بر کسی پوشیده نیست. تبلیغات دینی این جمعیت، برای ایجاد شور و نشاط و غیرت دینی جوانان و افشای ماهیت پلید و استعمار گرانه انگلیس و تلاش آنان در جهت  زنده کردن اسلام ناب محمدی(ص) و فرهنگ عاشورا و شهادت طلبی، انجام می گرفت. همه ی این جوشش ها، در شرایطی شکل می پذیرفت که غرب زدگان و خود باختگان، به همراهی با حکومت برای سلطه بیشتر انگلیس و غرب چشم دوخته یودند. موفقیت آنان، در قطع دست انگلیس از کشورمان، دستاورد ستیز مکتبی آنان بود. پیشقدمی آنان در جهت پایان دادن همزمان استبداد و دیکتاتوری رژیم پهلوی و استعمار و تسلط اجانب انگلیسی بر اقتصاد و نفت و در نتیجه سرنوشت کشورمان، موجب بیداری مردم و حضور آنان در صحنه مبارزات نهضت ملی نفت گردید.

نواب صفوی و یارانش، پیش از این توانسته بودند با اعدام انقلابی احمد کسروی، عامل ایجاد انحراف در تشیع، اعتماد عمومی علما و مردم را کسب کنند. آنان، کسروی را عضو انجمن آسیایی امپراتوری انگلستان و شاگرد خان بهادر هندی، رییس شبکه جاسوسی انگلیس در خاورمیانه و مجری دستورات این کشور، در تاختن به دین و مقدسات و باورهای ملی ایرانیان، می شناختند(1) و با همین شناخت، او را از میان برداشتند.

فداییان اسلام، در جریان نهضت ملی نیز، با همین انگیزه قطع دست عاملان سرسپرده انگلیس، به میدان مبارزات سیاسی آمدند و با قتل هژیر و رزم آرا دو وابسته انگلستان، زمینه ملی شدن صنعت نفت را فراهم کردند. آنان، با قتل هژیر عامل تقلب در انتخابات مجلس شانزدهم، زمینه ی ورود آیت الله کاشانی، دکتر مصدق و اعضای جبهه ملی را به مجلس و سپس با از میان برداشتن رزم آرا مانع ملی شدن صنعت نفت، موجب تصویب قانون ملی شدن نفت در مجلس شدند. بی تردید اگر این فداکاری ها و اقدامات انقلابی و شجاعانه نبود، نفت ملی نمی شد و دست استعمار انگلیس از نفت کوتاه نمی گشت.(2)

با وجود کوتاه شدن دست انگلیس با نهضت ملی نفت مردم ایران، دولت ملی نتوانست از این دستاورد مردم محافظت نماید و با کودتای نظامی آمریکا در کشورمان به دست ایادی سرسپرده اش، بساط نهضت و دولت ملی برچیده شد. حکومت محمد رضا شاه پهلوی، همواره تحت تأثیر عوامل و پارامترهایی متمایل به سوی آمریکا و در اغلب موارد، تابعی از سیاست های منطقه ای و جهانی آن کشور بوده است. از جمله این موارد، نقش اساسی آمریکا در کودتای 28 مرداد 32 با مشارکت و همراهی انگلیس و به قدرت رسیدن مجدد شاه و اعمال دیکتاتوری او بر کشور، می باشد. با تفاهم نیروهای ملی و مذهبی نهضت ملی نفت ازجمله آیت الله کاشانی، نواب صفوی و دکتر مصدق، نفت کشور ملی اعلام شد و زمینه روی کار آمدن دولت ملی دکتر مصدق، با حرکت مسلحانه فداییان اسلام در حذف رزم آرا مهره انگلستان و عامل اصلی جلوگیری از ملی شدن صنعت نفت، فراهم آمد. لیکن با تشکیل دولت ملی، دکتر مصدق نتوانست این پیوند نیروهای ملی و مذهبی را ادامه دهد و بین جریان ها و شخصیت های اصلی نهضت ملی نفت، اختلاف پدید آمد و زمینه کودتای آمریکایی 28 مرداد 32 آماده گشت. این کودتا، یکی از عوامل مؤثر در افزایش وابستگی شاه به آمریکا بود. چرا که با اجرای کودتا، شاه به علت حرکت در جهت مخالف فرهنگ و اعتقادات مردم مسلمان کشور و ترویج و اشاعه فرهنگ غربی و ارزش های ضد اسلامی، از داشتن پایگاه مردمی محروم گردید. با این اقدام، شاه از حمایت های مردم که تکیه گاه اساسی هر حکومتی است، بی بهره شد و ناچار، پیوسته خود را نیازمند حمایت های سیاسی و نظامی خارجی می یافت. از آنجایی که آمریکا نقش اساسی در طرح و اجرای کودتای 28 مرداد 32 و روی کار آوردن شاه داشت، به همین دلیل محمد رضا شاه از آن پس خود را مدیون آمریکا می دانست و از این کشور به عنوان مهمترین دوست و هم پیمان ایران یاد می کرد. در واقع پس از کودتا، موقعیت سه کشور آمریکا، انگلیس و شوروی در ایران تغییر یافت و سرنوشت نفت کشور صورت دیگری پیدا کرد.

دخالت مستقیم آمریکا و سازمان اطلاعاتی و جاسوسی آن کشور، در کودتای 28 مرداد 32 و بازگرداندن شاه به قدرت، موجبات تقویت هر چه بیشتر نفوذ سیاسی و اقتصادی و نظامیش در ایران را فراهم کرد. یک دهه بعد، همزمان با ریاست جمهوری جان اف کندی، طرح های جدید آمریکا برای انجام تحولات مورد نظر آن دولت، در جهت تعمیق نفوذش در ایران، به اجرا در آمد. این طرح ها، در قالب طرح اصلاحات ارضی و اصلاح لایحه ی انجمن های ایالتی و ولایتی توسط دکتر علی امینی و سپس اسدالله علم مطرح گردید که منجر به قیام پانزده خرداد به رهبری حضرت امام خمینی (ره) شد  . در ادامه آن، لایحه مصونیت قضایی اتباع آمریکا در ایران یعنی کاپیتولاسیون، توسط حسنعلی منصور در سال 1343، به مجلس رفت که با اعتراض شدید حضرت امام خمینی (ره) مواجه شد و همین موضوع، سبب تبعید آن حضرت به ترکیه و سپس عراق گردید. این مسئله، نقطه عطفی در تاریخ مبارزات ملت مسلمان ایران برعلیه استعمار نوین آمریکایی به شمار می رود. بدین ترتیب، رژیم پهلوی رفته رفته به متحد و هم پیمان مهم آمریکا در منطقه خاورمیانه تبدیل شد. روی کار آمدن ریچارد نیکسون در آمریکا که سابقه دوستی دیرینه ای با شاه داشته، ابعاد نفوذ دیپلماتیک آمریکا در کشورمان را گسترش داد و مراکز نفوذ دیپلماتیک آمریکا در ایران ایجاد و تثبیت گردید. این رابطه تنگاتنگ رژیم پهلوی، همچنان تا پیروزی انقلاب اسلامی مردم کشورمان ادامه داشت و با پیروزی انقلاب، دست آمریکا از ایران کوتاه گردید.

مقاله:«بررسی نقش کنگره ها و یادواره های شهیدان، در تاریخ شفاهی ایثار و شهادت» جهت همایش آرشیو شفاهی ایثار و شهادت، داود امینی

مقاله: «بررسی نقش کنگره ها و یادواره های شهیدان، در تاریخ شفاهی ایثار و شهادت»‍جهت همایش آرشیو شفاهی ایثار و شهادت، سال 92 

داود امینی

چکیده

   در جریان انقلاب اسلامی ایران که با دلاورمردی مبارزان مسلمان به پیروزی رسید، مردان بزرگی جان خود را در راه به سرانجام رسیدن آن از دست دادند و بسیاری نیز، زیر شکنجه های ساواک و در زندان های مخوف، سخت ترین ناملایمات را تحمل کردند. جنگ تحمیلی عراق علیه ایران هم بخشی از تاریخ سراسر افتخار کشور ماست. بازخوانی حوادث و وقایع آن، با استفاده از آثار و اسناد متقن میسر است. اسناد دفاع مقدس و شهدا و ایثارگرانی که در آن نقش داشتند، سندهایی هستند که گاهی ممکن است به صورت فیلم مصاحبه و یا بیان خاطره و به تعبیری آرشیو شفاهی باشد که برای انتقال حقایق وقایع دفاع مقدس به نسل های آینده، می توان به آن استناد جست.

    آرشیو شفاهی، یکی از روش های ضبط و انتقال تاریخ ایثارگران و شهیدان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی است که تاکنون مراکز اسنادی کشور گام های خوبی در این راستا برداشته اند. جمع آوری و تدوین خاطرات مبارزان مسلمان کشورمان در جریان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی که بسیاری از آنان به خیل شهدا پیوسته اند و جمع کثیری نیز در شمار ایثارگران قرار دارند، می تواند کمک زیادی به انتقال تاریخ کشورمان به آیندگان کند.

    برپایی کنگره ها و یادواره های شهدای مبارزان مسلمان انقلاب اسلامی و شهیدان دفاع مقدس که همواره در نقاط مختلف کشورمان و از سوی نهادها برگزار می شود، فرصتی است تا به انجام مصاحبه و گردآوری خاطراتی به شکل آرشیو شفاهی در باره شهدا و ایثارگران، از طریق مصاحبه و نقل خاطرات مبارزان و زندانیان سیاسی دوره پهلوی، سرداران جنگ تحمیلی و رزمندگان، جانبازان و آزادگان مبادرت گردد. خانواده های شهدا، ایثارگران، جانبازان و آزادگان، نمادهای ملموس جنگ تحمیلی هستند. جانبازان و آزادگان، اسناد زنده دفاع مقدس هستند، اما در مجموع اسناد صوتی و تصویری و به تعبیری آرشیو شفاهی، از اکثر آنها در اختیار نداریم.

     منابع اطلاعات و اسناد و آثار به جا مانده از دفاع مقدس، به عنوان ماده خام برای پژوهش گران و نویسندگان علاقه مند به قلم زدن در این حوزه، از ارزش والایی برخوردار است؛ لیکن تاریخ شفاهی مکمل این اطلاعات تاریخی خواهد بود. محققی که می خواهد وارد تحقیقات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و پژوهش در مورد شهدا و ایثارگران بشود، باید به حدی اسناد متقن و مستند در اختیارش باشد، تا به خاطر حرف های بی پایه و اطلاعات ضعیف، در تشخیص اسناد دچار سردرگمی نشود. تدوین آرشیو شفاهی در کنار آرشیو مستند شده اسناد، تنها راهی است که می تواند این گره را بگشاید. محققین نیاز دارند تا مصاحبه ها و خاطرات سرداران و رزمندگان و ایثارگران را با اسناد موجود تطبیق دهند تا بتوانند به درستی قضاوت کنند. این گونه است که می توان از تحریف تاریخ انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، ممانعت کرد. محققان تاریخ نگاری جنگ، درصددند تاریخ جنگ را در گذر زمان از گزند تحریف حقایق آن دور نگه دارند تا بدین وسیله دین خود را به خون شهدا و وظیفه خود را در قبال فرزندان این سرزمین ادا کنند. در این راستا، تهیه و تدوین تاریخ شفاهی ایثار و شهادت، یکی از بهترین ابزار است.

   

مقاله:«بررسی روند ساماندهی آرشیو سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران» جهت همایش اسناد ایرانی آرشیو ملی، دی 92، داود امینی

مقاله: «بررسی روند ساماندهی آرشیو سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران» جهت همایش اسناد ایرانی، آرشیو ملی، دی 92 

داود امینی

چکیده

  دفاع مقدس یا جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، بخشی از تاریخ سراسر افتخار کشور ماست. بازخوانی حوادث و وقایع آن، با استفاده از آثار و اسناد متقن میسر است. اسناد دفاع مقدس و شهدا و ایثارگرانی که در آن نقش داشتند، سندهایی هستند که به صورت رسمی و غیر رسمی با یک اتفاق یا اقدام مرتبط با جنگ تحمیلی، چه به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم مربوط می شوند و ممکن است به شکل نوشته رسمی و غیر رسمی، نامه، سند، یادداشت، فرم، نقشه، عکس، کروکی، فیلم یا خاطره باشد که برای انتقال حقایق وقایع و نقش آفرینان دفاع مقدس به نسل های آینده، می توان به آن استناد جست.

    طبق اساس نامه مصوب، یکی از مهم ترین وظایف بنیاد شهید و امور ایثارگران در قبال شهدا و ایثارگران، جمع آوری، حفظ و نگهداری و معرفی آثار فرهنگی، ادبی، هنری، وصایا و دیگر آثار شهدا و ایثارگران می باشد که برای تحقق این منظور، تاکنون طرح ها و دستورالعمل های گوناگونی از سوی آن سازمان تدوین و به مرحله اجرا گذارده شده است. حاصل این فعالیت ها جمع آوری حدود یک و نیم میلیون برگ سند از آثار شهدا و دو میلیون برگ سند از ایثارگران است که از طریق طرح های مختلفی نظیر طرح مشعل شهادت بنیاد شهید انقلاب اسلامی و طرح های مرکز اسناد فرهنگی ایثارگران، حاصل شده است.  از آن جا که نگارنده خود در مدیریت و اجرای طرح تهیه شناسنامه فرهنگی شهیدان آرشیو بنیاد شهید انقلاب اسلامی شرکت داشته و پس از آن، اقدام به اجرای طرح دفاع مقدس و شهدای محلی و منطقه ای، با رویکرد ‌آرشیو شفاهی و مصاحبه با خانواده شهدا و ایثارگران و گرد آوری نسخ دیجیتالی آثار شهدای منطقه 19 کرده است و با بسیاری از خانواده شهدا مصاحبه و تصویر آثار آنها را جمع آوری نموده، از این روی، نسبت به روند برنامه های آرشیو بنیاد شهید و امور ایثارگران و اهداف آن سازمان و نیز، برخی از مشکلات این طرح ها آشنایی و شناخت داشته و با اشراف به راه های پیشبرد چشم اندازهای این سازمان، در این نوشتار برآن گردیده تا در حد آشنایی خود با اهداف و طرح های آن سازمان، ضمن معرفی این طرح ها، به ارائه طرق و راه های بهینه برای حصول به نتیجه بهینه استراتژی های اسنادی و آرشیوی آن بپردازد.

مقاله: کودتای 28 مرداد 32 و افزایش نفوذ آمریکا در ایران، جهت نشست کودتای 28 مرداد آرشیو ملی در 28 مرداد 92، داود امینی

مقاله: «کودتای 28 مرداد 32 و افزایش نفوذ آمریکا در ایران»  

جهت نشست کودتای 28 مرداد آرشیو ملی در 28 مرداد 92                            داود امینی 

مقدمه مقاله

حکومت محمد رضا شاه پهلوی، همواره تحت تأثیر عوامل و پارامترهایی متمایل به سوی آمریکا و در اغلب موارد، تابعی از سیاست های منطقه ای و جهانی آن کشور بوده است. از جمله این موارد، نقش اساسی آمریکا در کودتای 28 مرداد 32 با مشارکت و همراهی انگیس و به قدرت رسیدن مجدد شاه و اعمال دیکتاتوری او بر کشور، بوده است. با تفاهم نیروهای ملی و مذهبی نهضت ملی نفت ازجمله آیت الله کاشانی، نواب صفوی و دکتر مصدق، نفت کشور ملی اعلام شد و زمینه روی کار آمدن دولت ملی دکتر مصدق، با حرکت مسلحانه فداییان اسلام در حذف رزم آرا مهره انگلستان و عامل اصلی جلوگیری از ملی شدن صنعت نفت، فراهم آمد. با تشکیل دولت ملی، دکتر مصدق نتوانست این پیوند نیروهای ملی و مذهبی را ادامه دهد و بین جریان ها و شخصیت های اصلی نهضت ملی نفت، اختلاف پدید آمد و زمینه کودتای آمریکایی 28 مرداد 32 آماده گشت. این کودتا، یکی از عوامل مؤثر در افزایش وابستگی شاه به آمریکا بود. چرا که با اجرای کودتا، شاه به علت حرکت در جهت مخالف فرهنگ و اعتقادات مردم مسلمان کشور و ترویج و اشاعه فرهنگ غربی و ارزش های ضد اسلامی، از داشتن پایگاه مردمی محروم گردید. با این اقدام، شاه از حمایت های مردم که تکیه گاه اساسی هر حکومتی است، بی بهره شد و ناچار، پیوسته خود را نیازمند حمایت های سیاسی و نظامی خارجی می یافت. از آنجایی که آمریکا نقش اساسی در طرح و اجرای کودتای 28 مرداد 32 و روی کار آوردن شاه داشت، به همین دلیل محمد رضا شاه از آن پس خود را مدیون آمریکا می دانست و از این کشور به عنوان مهمترین دوست و هم پیمان ایران یاد می کرد. در واقع پس از کودتا، موقعیت سه کشور آمریکا، انگلیس و شوروی در ایران تغییر یافت و سرنوشت نفت کشور صورت دیگری پیدا کرد.

دخالت مستقیم آمریکا و سازمان اطلاعاتی و جاسوسی آن کشور، در کودتای 28 مرداد 32 و بازگرداندن شاه به قدرت، موجبات تقویت هر چه بیشتر نفوذ سیاسی و اقتصادی و نظامیش در ایران را فراهم کرد. یک دهه بعد، همزمان با ریاست جمهوری جان اف کندی، طرح های جدید آمریکا برای انجام تحولات مورد نظر آن دولت، در جهت تعمیق نفوذش در ایران، به اجرا در آمد. این طرح ها، در قالب طرح اصلاحات ارضی و اصلاح لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی که منجر به قیام پانزده خرداد به رهبری حضرت امام خمینی (ره) گردید، توسط دکتر علی امینی و سپس اسدالله علم مطرح گردید. در ادامه آن، لایحه مصونیت قضایی اتباع آمریکا در ایران یعنی کاپیتولاسیون، توسط حسنعلی منصور در سال 1343، به مجلس رفت که با اعتراض شدید حضرت امام خمینی (ره) مواجه شد و همین موضوع، سبب تبعید آن حضرت به ترکیه و سپس عراق گردید. این مسئله، نقطه عطفی در تاریخ مبارزات ملت مسلمان ایران برعلیه استعمار نوین آمریکایی به شمار می رود. بدین ترتیب، رژیم پهلوی رفته رفته به متحد و هم پیمان مهم آمریکا در منطقه خاورمیانه شد. روی کار آمدن ریچارد نیکسون در آمریکا که سابقه دوستی دیرینه ای با شاه داشته، ابعاد نفوذ دیپلماتیک آمریکا در کشورمان را گسترش داد و مراکز نفوذ دیپلماتیک آمریکا در ایران ایجاد و تثبیت گردید. این رابطه تنگاتنگ رژیم پهلوی، همچنان تا پیروزی انقلاب اسلامی مردم کشورمان ادامه داشت و با پیروزی انقلاب، دست آمریکا از ایران کوتاه گردید.