وب سایت رسمی داود امینی
وب سایت رسمی داود امینی

وب سایت رسمی داود امینی

سخنرانی داود امینی در همایش « ایران و استعمار انگلیس»در تاریخ 12/6/92، در بوشهر « مبارزارت ضد استعمار انگلیسی فداییان اسلام،»



چکیده متن مقاله و سخنرانی داود امینی در همایش « ایران و استعمار انگلیس ، سالگرد شهادت رئیس علی دلواری» در بوشهر در تاریخ 12/6/92، با عنوان « مبارزارت ضد استعمار انگلیسی فداییان اسلام، در نهضت ملی نفت ایران»  

 حرکت فداییان اسلام، جنبشی ضد استعماری و ضد استبدادی بود که در بستر زمان و با توجه به شرایط متداوم سلطه استبداد و استعمار در ایران شکل گرفت و توسعه یافت. این جنبش، برای برانداختن همزمان استبداد و استعمار در کشورمان ظهور پیدا کرد. بنابر این علاوه بر اهمیت ضد استبدادی آن، ماهیتی ضد استعماری هم در بطن آن حرکت وجود داشت. نکته مهم این بود که به دلیل نقش استعمار گرانه اش در مبارزه با سلطه انگلیس بر منابع و سرمایه مردم ایران و کشورهای مسلمان منطقه،  نوک پیکان این مبارزات ضد استعماری، علیه استعمار انگلیس بر کشورمان شناخته می شد.

   از این روی، حرکت فداییان اسلام را می توان یک نوع جنبش ضد استعماری دانست که از دغدغه آرمان گرایی اسلامی مؤسسین و اعضای آن و اعتقادات بیگانه ستیزی و استقلال طلبی شان شکل گرفته است. مبارزات اسلامی آرمان گرایانه و ضد استبدادی آنان و اقدامات روشنگرانه شان در راه مبارزه با سلطه اجانب و بیگانگان و به ویژه فریادهایشان در جهت نفی سلطه روس ، انگلیس و آمریکا، بر کسی پو شیده نیست. برهمین اساس، در این نوشتار به بررسی نقش نواب صفوی و جمعیت فداییان اسلام، در پیروزی نهضت ملی نفت و در نتیجه کوتاه کردن دست استعمار گر انگلیس و چپاول سرمایه نفت کشورمان پردخته شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.