وب سایت رسمی داود امینی
وب سایت رسمی داود امینی

وب سایت رسمی داود امینی

اختلاف نواب صفوى با دکتر مصدق در سیاست خارجى - مصاحبه داود امینی با محمد مهدی عبدخدایی

اختلاف نواب صفوى با دکتر مصدق در سیاست خارجى

 
موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران
مصاحبه داود امینی با محمّدمهدى عبدخدایى
ریشة اختلافات ما با مصدق این است که در کنار این مسائل، مسئلة اصل چهار ترومن وجود دارد. مسئله اینکه دکتر مصدق با این دیدگاه نگاه مى‏کرد که، به وسیلة آمریکاییها، انگلیسیها را بیرون کند. سیاست موازنة منفى او بر این مبنا استوار بود که به وسیلة یک دشمن، یک منفعت طلب دیگر، منفعت‏طلبى را که در حال غارت بود از میان ببرد. من در اینجا، با نهایت تأسّف، امروز پس از چهل سال، مى‏گویم که دکتر مصدق، به دلیل ناآگاهى‏اش از جغرافیاى سیاسى، جغرافیاى اقتصادى و جغرافیاى نظامى منطقه، شایستگى حل مسئله نفت و رهبرى نهضت ملى را نداشته است.
دکتر مصدق دقیقا از طرح مارشال و همین‏طور از بازتابهاى این طرح در اروپا خبر نداشته، از جریان پیمان ناتو، بازتابهاى فروش اسلحه به پیمان ناتو بیخبر بوده؛ یعنى مى‏خواهم بگویم که تحقیقى در این مورد نکرده است. دکتر مصدق، علاوه بر طرح مارشال، از اصل چهار ترومن هم خبر نداشته که دکتر لیوارن، مدیر کل کشاورزى آمریکا، در کنار دکتر صدیقى، وزیر کشور، مى‏نشینند و قرارداد مى‏نویسند براى بازسازى و مدرنیزه کردن کشاورزى ایران. اینها را دکتر مصدق نمى‏دانسته است.
 مصدق در سالهاى 1299-1285 شمسى زندگى مى‏کرده که نمى‏دانسته دیگر استعمار جغرافیائى عمرش به پایان رسیده است. کلنى‏ها خودشان را به نوعى نئوکلنیالیسم تبدیل کرده‏اند. بازارهاى دنیا را امپریالیسم یا استعمار مى‏خواهد تصرف کند. دیگر نمى‏خواهد قسمتى از سرزمینها را بگیرد. جنگ جهانى دوّم است، دنیا صنعتى شده است. کشورهاى جهان به هم نزدیک شده‏اند. مخابرات، تکنولوژى، تلویزیون و رادیو کشورها را به هم نزدیک کرده است. دنیاى سالهاى 1290-1285 شمسى دیگر تمام شده؛ دنیاى دیگرى است. مسائل جدیدى در دنیا مطرح است. امروز استعمار جغرافیایى مطرح نیست، استعمار اقتصادى مطرح است. وجود طرح مارشال ایجاب مى‏کند که دستهاى آمریکا و انگلستان، در یک کاسه باشد. اوضاع انگلیس به علت خسارات عظیمى که در جنگ جهانى دوم دیده، تخریبى که هواپیماهاى آلمانى در انگلستان به وجود آورده‏اند ایجاب مى‏کند که 80% صنایع انگلستان به توسط سرمایه‏گذارى سرمایه‏گذاران آمریکایى بازسازى شود و این سرمایه‏گذارى نیاز به انرژى ارزان دارد و این انرژى ارزان ایجاب مى‏کند که آمریکا از انگلستان حمایت کند. به علاوه، در دنیایى که بعد از جنگ جهانى دوّم، فضاى باز سیاسى به وجود آمده، حالا که نهضتهاى آزادیخواهى در دنیا پدید آمده، کشورهاى تحت استعمار در حال بیدارى هستند، انگلستان نمى‏تواند کشورهایى را که زیر سلطه داشته، نگه دارد؛ یا باید تحویل روسها بدهد یا آمریکاییها. در شرکت نفت آرامکوى عربستان این را ما مى‏بینیم، در مصر این را مى‏بینیم. فرانسه هم در پاره‏اى از جاها همین وضع را داشته است. فرانسه و مراکش همین وضع را داشته‏اند. آلمان هم که به طور کلى از هم پاشیده شده بود و با سرمایه‏گذارى آمریکا در حال برپا خاستن بوده است.
اینها را دکتر مصدق یا باخبر نبوده یا مطالعه نکرده بوده یا آنقدر سرگرم کارهاى خودش، سرگرم احمدآبادش و سرگرم کارهاى شخصى‏اش و مبارزات انتخاباتیش بوده که به این مسائل نرسیده. مشاورین آگاهى هم نداشته که به او بفهمانند که دنیا حالا تغییر کرده است.

من نمى‏خواهم بگویم که نواب صفوى هم مى‏دانسته؛ نه، نواب صفوى هم وضع دکتر مصدق را داشته، نه اینکه فکر کنید نواب صفوى یک آدم مطلع بوده است. آیا یک طلبة جوان 25 ساله آگاه بوده که طرح مارشال چه بازتابهایى دارد؟ امّا، نواب صفوى یک آرمانخواه مذهبى بوده، عینکش براى نگاه به ایران با عینک دکتر مصدق تفاوت داشته است. دکتر مصدق از بقایاى رجال دورة قاجار بوده است. نواب صفوى طلبه‏اى بوده که نجف را دیده است. نواب صفوى برایش روس، انگلیس، آمریکا تفاوتى نداشته. کسى نبوده که بگوید من به وسیلة آمریکا انگلیس را بیرون مى‏کنم؛ وقتى موفق نشدم، به وسیلة آزاد گذاشتن حزب توده آمریکاییها را بیرون مى‏کنم. اصلاً دنبال این حرفها نبوده است. مى‏گفتند: نه روس، نه انگلیس، نه آمریکا. یک آرمانخواه مذهبى که در فضاى ذهنى خودش زندگى مى‏کرده، توى این فضاى ذهنیش هست که اشتباه مى‏کند؛ چون یک مسلمان معتقد، به مراتب، از یک شبه روشنفکر غیرمعتقد کمتر اشتباه مى‏کند. این طبیعت قضیه است. حتّى من معقتدم یک سوسیالیست معتقد، از یک شبه‏روشنفکرى که واژه‏هاى سوسیالیسم و امثال آن را ورد زبانش کرده، کمتر اشتباه مى‏کند؛ چون او توى خط خودش حرکت مى‏کند. این دو تا دیدگاه است.
 به هر جهت، ریشة اختلافات از توافق دربار و جبهة ملّى بوده است که بعدها البته، با دستگیرى نواب صفوى، گسترش پیدا مى‏کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.