وب سایت رسمی داود امینی
وب سایت رسمی داود امینی

وب سایت رسمی داود امینی

انتشار کتاب «اعدام انقلابی رزم‌آرا» نوشته: داود امینی

    انتشار کتاب «اعدام انقلابی رزم‌آرا» نوشته: داود امینی 

فداییان اسلام، با یک دهه مبارزات ایدئولوژیک و با تاکتیک مسلحانه، در تحولات سیاسی و اجتماعی ایران، نقش اساسی داشتند. آنان، با اندیشه سیاسی و عملکرد و مبارزات مذهبیشان، آغازگر حرکتی عقیدتی و مبارزه مسلحانه در برابر جریان‌های ضد‌دینی حکومت پهلوی بودند. مبارزات مکتبی آنان تا آنجا پیش رفت که علاوه‌بر قتل کسروی، به‌دلیل انحرافات دینیش، با ظهور یک سلسله جریانات سیاسی در کشور و آغاز نهضت ملی نفت، به ائتلاف با نیروهای ملی- مذهبی این نهضت پیوست و در این مسیر، با قتل عبدالحسین هژیر، زمینه راهیابی آیت‌الله کاشانی و ملیون را به مجلس دوره شانزدهم فراهم ساخت و درجریان نهضت ملی نفت،  تمام توان خود را برای پیشبرد اهداف این نهضت به‌کار گرفت.

     جمعیت فداییان اسلام، با ورود به مبارزات سیاسی، به تبیین تئوری یک حکومت ایده‌آل اسلامی پرداختند و در جریان حرکت اسلامی خود، تاکتیک مسلحانه را برگزیدند. در مبارزات ملی- مذهبی نهضت ملی نفت، با اعدام انقلابی رزم‌آرا، تحولی عظیم در روند نهضت ملی پدید آوردند که به پیروزی آن نهضت انجامید. حرکت انقلابی و مشی مسلحانه آنان نیز، الگوی نیروهای مبارز مذهبی کشور تا پیروزی انقلاب اسلامی قرار گرفت.

    در این هنگام، عامل اصلی مخالفت با ملی شدن نفت در کشور یعنی رزم آرا، نخست وزیر کشور بود و هنگامی که هیچ راهی برای متقاعد ساختن او نیافتند، با هم‌پیمانی آیت‌الله کاشانی و ملیون متشکل در جبهه ملی، به قتل او مبادرت ورزیدند. قتل رزم‌آرا به‌دست فداییان اسلام، یکی از مهمترین عوامل ملی شدن صنعت نفت بود. علاوه‌بر‌آن، چنین حرکتی موجب گشت تا دولت ملی دکتر مصدق بر سر کار بیاید. اما، در طول دولت مصدق و به دنبال ایجاد اختلافا ت بین آن دولت و نواب صفوی، فداییان اسلام بازداشت و به زندان افتادند.

     از همین زمان، ملی‌گرایان که در دولت ملی از مخالفین این جمعیت بودند، تلاش کردند تا با نادیده گرفتن نقش نیروهای مذهبی و حذف آنان از تاریخ نهضت ملی، ملی کردن صنعت نفت را به خود نسبت دهند. از‌این‌روی، با آگاهی از تأثیر‌گذاری ژرف این حرکت بر جنبش اسلامی مردم ایران، به طرح شبهه‌های تاریخی از طریق قلب حقایق و تحریف تاریخ و کم‌رنگ کردن نقش آنان در نهضت ملی نفت، پرداختند. از‌جمله  این حرکت‌ها، انتساب قتل رزم‌آرا به محافظین او و انکار اقدام انقلابی خلیل طهماسبی در قتل رزم آرا است. اما اسناد و شواهد انجام این عمل توسط خلیل طهماسبی، بسیار شفاف و روشن بود. به‌همین دلیل، چون نمی‌توانستند به محو آن اسناد و شواهد بپردازند، به تحریف اسناد و تاریخ نهضت ملی نفت روی آوردند. در این مجموعه، اسناد صورت بازجویی‌های فداییان اسلام و آیت الله کاشانی و ملی‌گرایانی که خود در آن روزها با آنان هم پیمان و در خلق این وقایع همراه بودند، ارائه می‌گردد. این کتاب، مجموعه کاملی از مستندات تاریخی است که حقیقت تاریخی این مقطع را روشن می‌سازد. این اسناد، مهم ترین و مستند‌ترین شواهد تاریخی است که واقعیت نقش فداییان اسلام و خلیل طهماسبی را که خود قربانیان این واقعه بودند، نمایان خواهد ساخت.

    ارائه صورت بازجویی‌های رهبر و اعضای جمعیت فداییان اسلام و آیت‌الله کاشانی و نیز، نیروهای ملی این نهضت، ضمن روشن ساختن مواضع هر یک از آن گروه‌ها و شخصیت‌ها، به رفع شبهه‌ها و پاسخ‌گویی مستند، به حقیقت‌جویان تاریخ معاصر،کمک می‌کند. این کتاب در 576 صفحه و در سال 1393 از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است. این کتاب در سال ۱۳۹۳ در ۵۷۶ صفحه از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.