وب سایت رسمی داود امینی
وب سایت رسمی داود امینی

وب سایت رسمی داود امینی

سخنرانی داود امینی در نشست «مطالعات آرشیوی- عملکرد، راه‌بردها و اصول آرشیوی»

   سخنرانی داود امینی در نشست پژوهشی سازمان اسناد و کتاب‌خانه ملی ایران با موضوع: «مطالعات آرشیوی- عملکرد، راه‌بردها و اصول آرشیوی» در مورخ 4/12/93

     طبق سند برنامه استراتژیک سازمان اسناد و کتاب‌خانه ملی ایران، این سازمان متولی گنجینه میراث مستند است. گنجینه اسناد آرشیو ملی، متشکل از برگ‌های زرینی است که تاریخ این مرز و بوم و تلاش ایرانیان را در تولید علم و دانش، به نمایش می‌گذارد. آرشیو ملی، درحقیقت  میراث‌دار بخشی از هویت ایرانیان به‌شمار می‌آید و مأموریتی بسیار خطیر دارد. از‌این‌روی تلاش می‌کند تا میراث مستند را گردآوری، پردازش و تنظیم و توصیف کند و ضمن تضمین بقای آن، دسترسی به این گنجینه را برای جویندگان دانش، آسان‌تر، سریع‌تر و امکان‌پذیرتر سازد.

این سازمان در فرایند برنامه‌ریزی خود، می‌کوشد تا برای آینده‌اش تصمیم گیرد. لذا نگاه به آینده، یکی از ارکان برنامه‌ریزی راهبردی آن محسوب می‌گردد. طبق سند استراتژی سازمان، در‌صورتی که آرشیو ملی بخواهد به مأموریت خود بپردازد، باید مسایلی چون ماهیت فلسفه وجودی، شایستگی‌های متمایز‌کننده و شناخت نیازهای اساسی جامعه به خدمات سازمان را روشن کند. آرشیو ملی، دارای بخش عمده‌ای از میراث مستند کشور و بخشی از میراث مستند جهانی است و دارای جایگاه خدماتی، سیاست‌گذاری، نظارتی و پژوهشی و آموزشی در سطح ملی است و به‌واسطه ماهیت و نقش خود، چراغ راه توسعه دانش است.

فلسفه و دلیل وجودی آرشیو ملی، دست‌یابی و ایفای نقش مرجع در حفظ، پاس‌داشت و تسهیل و تسریع و گسترش دسترسی به میراث مستند، کمک، هدایت و ترغیب جامعه به بهره‌برداری مؤثر از آن و سیاست‌گذاری و نظارت کارا بر شبکه اسنادی دستگاه‌های حکومتی و مراکز آرشیوی کشور است. در‌همین‌راستا اساسی‌ترین نیازهای جامعه به خدمات سازمان، شامل سیاست‌گذاری و نظارت بر چگونگی تولید سند، دسترسی سریع، بدون واسطه و ساده به میراث مستند، آگاه‌سازی جامعه از وجود گنجینه میراث مستند و بهره‌برداری از آن و حفظ پیوستگی با گذشتگان از طریق رساندن میراث آنان به‌دست آیندگان می‌گردد. برای رسیدن به هدف‌های این مأموریت، سازمان شایستگی‌های متمایز‌کننده‌ای دارد که در‌بر‌گیرنده گنجینه منابع در‌اختیار است و جای‌گاه هیئت امنای سازمان و جای‌گاه قانونی شورای اسناد ملی، بر‌آن می‌باشد و نیز، الزام دستگاه‌های دولتی به انتقال اسناد راکد به سازمان و همچنین مقبولیت سازمان در تدوین استانداردها و سرمایه تجربی نیروی انسانی، به‌آن قوت می‌بخشد.

براساس استراتژی سازمان که در سند برنامه‌ریزی آمده است، ایجاد و توسعه شبکه ملی دانش مستند با مرکزیت سازمان اسناد و کتاب‌خانه ملی، از‌طریق توسعه پروتکل‌ها و استانداردهای ملی، زیرساخت مجازی، مشارکت‌های استراتژیک و ارتقای کیفیت خدمات، به‌منظور تحقق هدف‌های سازمان یعنی تبدیل شدن به هاب دانش کشور، استراتژی سازمان، توسعه شبکه ملی دانش مستند است. شبکه ملی دانش مستند، شبکه‌ای متشکل از تولید‌کنندگان آثار، دارندگان میراث مستند، نهادهای اطلاع‌رسانی و پژوهش‌گران و متقاضیان دانش است. با توجه به این که شبکه همکاری یاد‌شده، هم اکنون در کشور به‌طور منسجم تشکیل نشده است، راهبرد سازمان، توسعه شبکه دانش مستند با مرکزیت سازمان اسناد و کتاب‌خانه ملی ایران و پیش‌گام شدن به‌منظور گردآوری، سازمان‌دهی و یکپارچه‌سازی عناصر شبکه دانش مستند تعیین گردیده است. برای تحقق استراتژی سازمان، چهار ستون اصلی توسعه، پروتکل‌ها و استانداردهای ملی؛ کیفیت خدمات؛ زیرساخت سازمان مجازی و مشارکت‌های راهبردی، ضروری است

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.