وب سایت رسمی داود امینی
وب سایت رسمی داود امینی

وب سایت رسمی داود امینی

جای آثار تحلیلی رویدادهای انقلاب اسلامی خالی است. داود امینی

  جای آثار تحلیلی رویدادهای انقلاب اسلامی خالی است- داود امینی 

 

 مصاحبه

24 بهمن1387  ساعت 11:12

یک محقق و پژوهشگر:

   داوود امینی، محقق و پژوهشگر با تاکید بر جای خالی آثاری که به تحلیل و بررسی مهم ترین رویدادهای انقلاب اسلامی بپردازند، گفت: مورخان و محققان می‌توانند با پژوهش در آثار و اسناد مکتوبی که در گذشته به ثبت رسیده‌اند، به تحلیل مهم‌ترین وقایع انقلاب اسلامی بپردازند./

   داوود امینی، محقق و پژوهشگر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره روند پژوهش در تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی اظهار داشت: بررسی و پردازش تاریخ شفاهی در چهار محور؛ آرشیو اسناد معتبر به جای مانده از آن دوران، تربیت و آموزش نیروهای متخصص، اطلاع‌رسانی و در دسترس بودن منابع و اهمیت به انتشار آثار این حوزه، در پیشبرد و ارتقا سطح کیفی پژوهش ها موثر خواهد بود   وی خاطر نشان کرد: تاریخ‌نگاری و پژوهش درباره انقلاب اسلامی با فراز و نشیب‌های بسیاری روبه‌رو است و زمان و هزینه بسیاری را صرف می‌کند. بنابراین به برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های کلان مدیران فرهنگی، ارگان‌ها و نهاد‌های دولتی نیاز دارد   امینی، جمع‌آوری و آرشیو اسناد و مدارک معتبر در حوزه پژوهش تاریخ شفاهی را حائز اهمیت دانست و افزود: دسترسی به منابع دست‌ اول و مستند، جمع‌آوری و آرشیو اسناد و مدارک مکتوب، مصاحبه و ثبت خاطرات کسانی که در بطن وقایع انقلاب حضور داشتند، نقش به سزایی در تسهیل و سرعت بخشیدن به اهداف محققان و پژوهشگران خواهد داشت   نویسنده کتاب "چالش‌های روحانیت با رضا شاه" گفت: بررسی و تحلیل ریشه‌های شکل‌گیری وقوع انقلاب اسلامی از اصلی‌ترین مباحث تاریخ‌نگاری در این حوزه است.    وی افزود: بررسی مهم‌ترین مسائل در سال‌های قبل از مشروطیت، جریان‌های سیاسی پهلوی اول تا پهلوی دوم(رضاخان تا شاه خائن)، کودتای 28 مرداد،‌ نقش تشکل‌های ملی و مذهبی، مبارزات فداییان اسلام علیه رژیم شاهنشاهی، بررسی نهضت امام خمینی (ره) و وقایع مدرسه فیضیه قم در سال 1342، سرکوبی این قیام‌ها توسط حکومت خودکامه شاه، حضور و حمایت ‌توده‌های مردم در دفاع از نظام و انقلاب به فرمان امام و بررسی نتایج انقلاب در سال های بعد از آن، سرفصل‌های اصلی تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی را تشکیل می‌دهند.
   داوود امینی با بیان این مطلب که در سه دهه اخیر آثار فاخر و ارزشمندی در حوزه تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی نوشته شده، اظهار داشت: این آثار دست‌ اول دارای جنبه‌های علمی و پژوهشی بوده که به همت موسسات و مراکزی مانند؛ مرکز اسناد انقلاب اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، موسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی(ره) و مرکز اسناد کتابخانه ملی منتشر شده‌اند.
   وی با تاکید بر جای خالی انتشار آثاری که به تحلیل و بررسی مهم ترین رویدادهای انقلاب اسلامی بپردازند، خاطر نشان کرد: مورخان و محققان می‌توانند با پژوهش در آثار و اسناد مکتوبی که در گذشته به ثبت رسیده‌اند، به تحلیل مهم‌ترین وقایع انقلاب اسلامی بپردازند.
   امینی تصریح کرد: با استفاده از برنامه‌های جامع و مدون، نشریات و مطبوعات نیز در انعکاس وقایع انقلاب، جای کار بسیاری دارند.
   وی در پایان از انتشار مجموعه‌ای درباره نقش حوزه علمیه قم و روحانیت در جریان مبارزات علیه رژیم پهلوی از سال‌های 1342 تا پیروزی انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: در جریان مبارزات علیه رژیم شاه خائن، حوزه علمیه قم و مراجع روحانیت از نهاد‌ها و تشکل‌هایی بودند که به عنوان مرکز و مروج فعالیت‌های مردمی، نقش به سزایی داشتند. با استفاده از اسناد و مدارک موجود می‌توان نقش روحانیت را در آن دوران تحلیل و بررسی کرد
   داوود امینی سال 1344 در شهر تهران متولد شده و کارشناس مدیریت اسناد در آرشیو سازمان اسناد و کتابخانه ملی است.
 
   "
تحلیل تاریخی، سیاسی جمعیت فداییان اسلام"، "چالش‌های روحانیت با رضا شاه"، "اندیشه و عملکرد جمعیت فداییان اسلام" و "تکاپو‌های آرمانگرایانه؛ خاطرات محمدمهدی عبد خدایی" از جمله آثار منتشر شده داوود امینی اند. وی مقالات بسیاری نیز درباره موضوع‌های این آثار نوشته است.

کد مطلب : 34096

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.